Rode RODECaster Pro II és Boss Gigcaster 8 podcast mixer audio állomások

2023. május 20.

Úgy körülbelül 2004 óta él velünk a podcast kifejezés. Az iPod és broadcast szavakból lett összeolvasztva és az internetről, digitális formátumban letölthető tartalmat, adást jelent, ami főleg audió (bár néha kapcsolt videó is lehet). Lehet élő adás is (stream), de legtöbbször előre elkészített tartalom, vagy egy élő adás később is meghallgatható formája. Egy-egy ilyen adás, tartalom megvalósítható hagyományos stúdióeszközökkel, de gyakran nincs szükség egy komplett stúdióra, sokszor egy ember adja elő és készíti a tartalmat. Így aztán speciális eszközök is létrejöttek a speciális feladatokra. A mikrofonjairól ismert ausztrál Rode cég az elsők között volt, amely kifejezetten podcast feladatra szánt mikrofont fejlesztett ki, ez volt a Rode Podcaster, dinamikus USB mikrofon, ami még 2007-ben jelent meg. 2018-ban hozták ki a Rode RodeCaster Pro első verzióját, amit, mint integrált podcast produkciós stúdiót hirdettek és hamar népszerű lett. Nagyjából egy éve jelent meg a boltokban ennek legújabb verziója a RodeCaster Pro II.

A Roland csoporthoz tartozó Boss ez idáig nem volt jelen ebben a termékkategóriában, így némiképp meglepetést jelentett a Gigcaster állomások bejelentése (a Gigcaster 8 mellett egy kisebb Gigcaster 5 modell is megjelent). A bejelentéskor is hangsúlyozták, hogy részben zenészeknek is szánják ezt a terméket, ami elég komoly effekt parkot kapott a Boss gitár és ének effektjeiből.

 Rode RODECaster Pro II podcast keverő

A Mezzoforte Hangszeráruház jóvoltából volt lehetőségem kézbe fogni, egymás mellett kipróbálni a két, valamelyest egymással konkuráló podcast állomást. Kicsomagolva és egymás mellé rakva a két eszközt, elsőre is sok hasonlóság és sok különbözőség tűnhet fel. A Rode RodeCaster Pro II valahogy komolyabbnak tűnt, egyrészt lényegesen nagyobb (körülbelül másfélszer akkora), szellősebben vannak elhelyezve a kezelőszervek, a fülhallgató potméterek körül LED van. Persze ebben a kategóriában a nagyobb méret nem előny, sőt… Szóval a Boss Gigcaster kompakt, egy kicsit zsúfoltabb felület, de azért jól áttekinthető. Ezen összesen kilenc fizikai fader található, míg a RodeCaster Pro II esetében ez a szám csak hat. Igaz, az utóbbin viszont van egy plusz Encoder tekerő, amivel például a fő hangerőt ugyanúgy állíthatjuk és még más feladatokra is használható. Egyébként összesen kilenc bemenetet kezelhetünk ezen és szabadon választhatjuk meg, hogy melyik fader mit vezéreljen, valamint a nem fader vezérlésű bemeneteket is állíthatjuk az érintő kijelzőn vagy az Encoder vezérlővel. A faderek alatt mindkét eszközön némító (mute) és belehallgató (listen) gombokat találunk. A RodeCaster Pro II esetében számomra furcsa volt, hogy ezek alaphelyzetben is világítanak és csak nagyobb fényerejük jelzi az aktivált állapotot (bár sötét stúdióban ez a megoldás lehet hasznos is).

 Rode RODECaster Pro II podcast keverő

Mindkét eszközön négy analóg audio bemenetet kezelhetünk egyszerre. A RodeCaster Pro II esetében ezek a hátoldalon található kombinált XLR-jack bemenetek. A Boss Gigcaster hátulján is ilyeneket találunk, de itt a készülék elején is van egy jack bemenet hangszer célra, valamint egy mini jack analóg telefonos bejátszáshoz és még két beépített mikrofont is használhatunk, ezek az eszköz két oldalán találhatóak. A mikrofon előerősítők egyébként mindkét berendezésnél magas minőséget képviselnek és képesek nagy, tiszta előerősítésre. A RodeCaster esetében ez 76 dB, de a Gigcaster is legalább 70 dB előerősítést tud. Ez azért lényeges, mert a ribbon mikrofonok és több brodcast mikrofon is elég kis jelet ad le és ezeknél 60 dB-nél nagyobb előerősítés is szükséges lehet. Egyik ilyen népszerű mikrofon a Shure SM7B, ennek használatához a RodeCaster Pro II esetében még külön preset beállítást is találunk. Ezen az eszközön egyébként nagyon jól meg lett alkotva a felhasználói rendszer, az első bekapcsolás után még a teljesen kezdőt is lépésenként végig vezeti az össze kábelezéstől kezdve a szintek beállításáig.

 Rode RODECaster Pro II podcast keverő

Fejhallgató csatlakozóból mindkét eszközön négy van és ezeknek külön hangerő állítási lehetőségük van a felületen. A RodeCaster Pro II esetében a csatlakozók 6,3 mm méretűek és mind a hátoldalon találhatóak, a Gigcaster mini jack formátumot használ és itt ezekből egy elöl található és ezen mikrofonos fülhallgatót is használhatunk. A Rode esetében egy mostani firmware frissítéssel független fülmonitor arányok állíthatók be a kimeneteken. Szintén mindkét eszközön használhatunk Bluetooth és USB kapcsolatot is, ezen bemenetekről érkező jelek (telefonhívások, hangbejátszások) is hozzá keverhetők az adáshoz. A Rode esetében két ilyen célra használható USB csatlakozó is van (a harmadik az USB táp), azaz két USB eszköz is csatlakozhat, a számítógép mellett mondjuk egy tablet vagy mobil telefon.

 Boss Gigcaster 8 Audio Streaming keverő

Mindkét eszközön találunk nyolc érintő Pad gombot, amelyekre egyrészt hangokat (effekt bejátszásokat) tölthetünk fel, másrészt a csatornákra alkalmazható audió effekteket aktiválhatunk velük. A RodeCaster Pro esetében keverve használhatjuk a nyolcas bankban lévő Pad gombokat, azaz egy bankban lehet hangbejátszás és audió effekt is. Itt összesen nyolc bankot használhatunk, ezek váltásához két dedikált gombot is találunk a Pad gombok alatt. A Gigcaster-nél egy gombbal válthatunk, hogy hang bejátszásra, vagy audió effektre használjuk az aktuális nyolcas bankot és az érintőképernyőn válthatunk bankok között, nyolc-nyolc lehetőség van mindkét kategóriában.

 Boss Gigcaster 8 Audio Streaming keverő

Elég jelentős különbség van a két eszközben az audió effektek vonatkozásában. A RodeCaster Pro Aphex típusú effekteket használ. Annak idején az Aphex nagy név volt a pro audió körökben, Aural Exciter, Big Bottom és Compellor eszközeik szinte mindegyik nagyobb stúdióban megtalálhatók voltak. Ezzel együtt az effektek választékában és több esetben a minőségében is a Boss Gigcaster azért vezet valamennyire. A Boss eszközön komplett effekt láncokat lehet felépíteni, az effektek sorrendjét is lehet változtatni, és például erősítő és hangfal szimulációval együtt lehet stúdió kész gitár vagy basszusgitár hangzást létrehozni. Ráadásul lábkapcsolókat, kontroller pedált vagy komplex kontrollert (GA-FC) is használhatunk, ami egy egyszemélyes tartalomkészítésnél, ha a készítő éppen hangszeren játszik, igazán nagy segítséget jelenthet.

 https://www.hangszeraruhaz.hu/boss-gigcaster-8-audio-streaming-kevero/P47014

Mindkét keverő esetében lehetőség van arra, hogy felvételt készítsünk az éppen hangzó dolgokból. Ez lehet egy sztereó felvétel, de lehet többsávos is. Magán a keverőn is elkészíthetjük a soksávos felvételt, erre SD kártya csatlakozó hely áll rendelkezésre mindkét esetben, illetve a RodeCaster esetében külső USB eszközre is rögzíthetünk. Lehetőség van USB-n keresztül számítógépre rögzíteni, ilyenkor hangkártyaként jelennek meg az eszközök a számítógép felé. A Gigcaster 8-nál ez 20 bemenetet és 14 kimenetet jelent, a RodeCaster Pro II pedig 16 bemenettel rendelkező eszközként jelenik meg. A felvételkészítés ilyen esetben akármilyen DAW szoftverrel történhet és utólag keverhető, effektezhető és maszterelhető az anyag.

 Boss Gigcaster 8 Audio Streaming keverő

A két podcast állomás nagyjából hasonló árkategóriába tartozik, a Boss Gigcaster ára 15 ezer forinttal magasabb. Mindkét eszköz a csúcsot jelenti a kategóriájában, nehéz lenne akármelyiket is jobban ajánlani. A Rode RodeCaster Pro II kezelőfelülete és szoftver része talán kiforrottabb, a Boss Gigcaster esetében az effektezés változatosabb és magasabb színvonalú. Gitáros vagy basszus gitáros tartalom készítőknek inkább a Boss modellt ajánlanám, hagyományos podcast feladatokhoz nem könnyen tudnék választani a kettő között. Mindenesetre a felhasználók szempontjából jó dolog, hogy ilyen versenyhelyzet alakult ki ezen a területen.

További hordozható felvevőkért kattints ide, további digitális keverőért kattints ide

Hozzászólások

Kiemelt ajánlataink

TörlésKijelöltek összehasonlítása