Fender Hammertone effektpedálok – teszt
A Fender név hallatán elsőre talán mindenki a történelmi jelentőségű Stratocaster és Telecaster gitárokra gondol, vagy éppen a legendás Jazz Bass és Precision basszusgitárokra, esetleg a kiváló erősítőire, de semmiképpen sem effektpedálokra. Nem is csoda, hiszen az óriási múlttal rendelkező cég csupán pár éve kezdett az effektpedálok gyártásába. Idén kihozta a Hammertone névre keresztelt kedvező árú sorozatot, mely kilenc tagot számlál. Az alábbiakban áttekintjük a sorozat jellemzőit, illetve néhány pedált részletesebben szemügyre is veszünk.
Az effekt sorozatról
A széria minden pedálja ugyanolyan kasznit kapott, nevezetesen egy masszív alumínium házat, melynek színe szürke, felülete enyhén érdes, rusztikus. A pedálok három, vagy négy potméterrel és esetleg egy vagy két mini kapcsolóval rendelkeznek. Funkciójukat tekintve értelemszerűen pedálfüggő, hogy éppen mit paraméterezhetünk ezekkel az kezelőszervekkel. Potmétereik design-ja hajaz a Twin Reverb, vagy Black Face erősítőkön már jól megszokott kinézetre. A potméterek közepén egy „F” betű díszeleg, mely természetesen a tradicionális Fender felirat eredeti betűformátumával rendelkezik. A széria minden egyes tagjának esetében az állapotjelző LED színe megegyezik az adott pedál feliratának színével, ami az esztétikum mellett egyben praktikus is. Például ha egy pedálboard-on több Hammertone effekt foglal helyet, akkor így még egy sötétebb színpadon is a színkódok alapján könnyedén elnavigálhat az ember.
Az analóg pedálok (torzítók) true bypass-os, a digitális effektek (moduláció, téreffektek) pedig analog-dry-through jeláteresztéssel rendelkeznek, vagyis kikapcsolt állapotban nem nyúlnak bele a hangszínbe. A be- és kimenetek a pedálok „északi oldalán”, vagyis a tetején találhatóak, így zsúfoltabb, vagy kisebb pedálboardokon egészen helytakarékos módon helyezhetők el.
Összességében elmondható, hogy az összerakást és megjelenést értékelve könnyedén egy magasabb árkategóriába is sorolhatnánk őket. Következzenek az egyes effektpedálokkal kapcsolatos tapasztaltok!
Fender Hammertone Reverb
Ez az effekt három klasszikus reverb típust kínál egy pedálban. Room, Hall és Plate jellegű terek közül egy mini kapcsolóval (Type) választhatunk. Egy másik, Tone kapcsoló felel a térhangzás hangszínért, mellyel sötétebb, illetve magas-dúsabb módon alkalmazhatjuk a lecsengést. A Tone kapcsolón kívül a Damp potméter is a hangszínezésért felelős. Ezzel a két lehetőséggel nagyon könnyedén ízlés szerinti közegbe lehet helyezni a gitár-soundot. A Time potméterrel a lecsengés hosszát, a Level-lel pedig annak mértékét állíthatjuk be.
Fender Hammertone Flanger
Ez a pedál elég sok lehetőséget kínál. A háromállású Res rezonancia kapcsolóval az effekt intenzitását választhatjuk meg, a kétállású Type kapcsolóval pedig két alapvető flanger sound közül választhatunk: egy enyhébb, és egy vadabb jellegű közül. E két kapcsolóhoz még hozzá jönnek a szokásos Depth (effekt mélység, másképpen az effekt mértéke) és Rate (vagyis a sebesség) potméterek, illetve a Manual potméter, mellyel a késleltetés idejét tudjuk beállítani, ugyanis a pedál által az eredeti jelünk mellé egy késleltetett, eltolt jelet is kapunk. A Manual növelésével szélesebb érzetet kaphatunk. Ezekkel a kontrolokkal nagyon sok lehetőség közül válogatatunk, akár egészen extrém hangszínek is könnyedén létrehozhatók.
Fender Hammertone Chorus
A kórus effekteknél klasszikusnak mondható Depth (effekt mélység) és Rate (sebesség) potméterek mellett található egy Level poti is, mellyel a dry/wet arányt állíthatjuk. Ez egy kulturált, jó megoldás, hogy ne legyünk rákényszerítve a Depth használatára az effekt mértékének megválasztásakor, hanem az valóban csak a kívánt mélység kalibrálására szolgáljon. Így a Level potméter segítségével az ízlés szerint kitekert kórus hangzással tetszőleges mértékben fűszerezhetjük száraz hangunkat. A háromállású Type kapcsolóval három különböző „dúsítás” közül választhatunk, a Tone pedig két különböző (egy sötétebb, és egy fényesebb) hangszín beállítását teszi lehetővé. Ezzel a pedállal az enyhe, épphogy színező kórus hangzástól egészen szélsőséges, „UFO” hangszínekig minden kitekerhető.
Fender Hammertone Delay
Három alapvető delay típust tartalmaz – Digital, Analog, Tape –, melyek közül a Type kapcsolóval választhatunk. A tesztelés során azt tapasztaltam, hogy ezek a típusok eléggé közel állnak egymáshoz. A digitális verzió valóban hiteles, tisztán visszaadja az eredeti hangot, viszont az analóg, és tape verziók ehhez eléggé közel állnak, mondhatni túl tiszták.
Véleményem szerint például az analóg delay-nek már rögtön az első feedback-nél is sötétebb tónusúnak kellene lennie, mint amit itt kapunk. Ezt szem előtt tartva ez a pedál inkább azoknak kedvez, akik a digital-delay féle sterilebb visszaverődést szeretik, és a Type kapcsolóval inkább csak azt mozdítják el ilyen, vagy olyan irányba. Egy kétállású Mod kapcsolóval a visszhangra rátehetünk kórus-jellegű modulációt, melyet két belső trimmer potival finomhangolhatunk (depth, rate). Ezeken kívül a klasszikus delay-hármas kontrolok találhatók még a pedálon: Time (hossz), Feedback (visszhangok száma), Level (visszhangok mértéke, hangereje).
Fender Hammertone Space Delay
A korábban említett Delay pedálhoz nagyon hasonít: a klasszikus hármas vezérlés – Level, Time, Feedback –, a Mod kapcsoló, melyhez belső trimmer potméterek tartoznak ugyanúgy megtalálhatók itt is. A fő különbség, hogy nem a delay jellege választható meg (ami jelen esetben ez egy fixen beállított tape delay) hanem egy visszaverődési ritmus pattern. Ezt egy háromállású Pattern kapcsolóval választhatjuk ki. Ez a pedál jól alkalmazható ambient hangzásoknál, vagy kifejezetten a visszaverődés ritmusára épülő arrange-ok, riffek létrehozásánál (pl.: a U2-ban The Edge által alkalmazott gitározásnál).
Fender Hammertone Overdrive
Blues-os karakterű, tehát alapvetően közép-dús, de koránt sem nazális, nem orros hangú overdrive pedál. A műfajnak megfelelő torzítással rendelkezik, tehát egy low-gain pedálról beszélhetünk. Tiszta erősítőn kiválóan alkalmas egy kellemes, meleg alapszövet létrehozására, szóló hangszín kialakításra, ugyanakkor egy enyhén túlhajtott erősítőt akár könnyedén a „magasba is röpíthet”. A klasszikus három potméter – Gain, Volume, Tone –mellett helyet kapott egy negyedik Pre-Mid Boost tekerő is, mely véleményem szerint egy óriási ötlet. Ezzel a potméterrel a viszonylag transzparensebb, csak enyhén közép-domináns sound-tól a Tube Screamer-jellegű, durvább középemelésig el lehet jutni. Mivel nem egy kapcsoló látja el ezt a feladatot, hanem egy potméter, így folytonos átmenet képezhető a két szélsőség között, vagyis sok jól használható lehetőség nyílik a felhasználó előtt. Gyakorlatilag bárki könnyedén megtalálhatja a neki megfelelő középemelés mértékét, mely az overdrive pedálok esetében bizony kardinális kérdés. Bevallom, hogy nekem a tesztelt hat pedál közül ez volt a kedvencem.
A fentiekben részletezett pedálokon kívül a sorozat tartalmazza még a Fuzz, Distortion, illetve a Metal névre keresztelt pedálokat is.
Összefoglalás, ajánlás
A Fender Hammertone széria nagyon jó ár-érték arányú effektpedálokat kínál. Méretüket tekintve viszonylag kicsik, továbbá az aljzatok elhelyezése lehetővé teszi a helytakarékos felhasználást. Hangminőségük bőven hozza az árnak megfelelő szintet, sőt bizonyos esetben felül is múlja azt. Ha valaki viszonylag kevesebb összegből szeretne egy korrekt kis pedálboardot építeni, akkor annak mindenképpen ajánljuk a Hammertone effektek kipróbálását!
Technikai adatok
Méretek: 83 mm x 127 mm x 64 mm
Áramellátás: 9V DC adapter, center negatív (nem tartozék), vagy 9 V elem
Kikapcsolt állapotban a jeláteresztés jellege: True bypass
6.3”-as, jack-es bemenet és kimenet
Állapotjelző LED: színkódolt
Alumínium ház
Potméterek, kapcsolók: pedál specifikusak
További Fender gitár effektekért kattints ide, további gitár effektekért kattints ide
Hozzászólások
Kiemelt ajánlataink
-
199 900 FtGHC kalapácsmechanikás hordozható digitális zongora, 88 billentyű, 64 hang polifónia
-
135 900 FtAll-in-one alakítható és állítható állvány, kamera és mikrofon felfogatás
-
Újdonság212 900 FtElektroakusztikus gitár, tömör Khaya (afrikai mahagóni) fedlap, Auditorium Cutaway forma
-
459 900 Ft4-húros P-bass, Player Plus Precision Bass Limited Edition/ Seymour Duncan® hangszedő