BOSS GX-100 – Ismerős soundok új, modern köntösben

2022. március 24.

Mostanában a vezető multieffekt gyártók üzletpolitikájára jellemző, hogy a nagy, zászlóshajó termék után, annak a jól bevált algoritmusaival, illetve hangjával alkotnak újabb termékeket, melyek lehet, hogy bizonyos korlátozásokkal bírnak, de egyes szolgáltatásaikban adott esetben többet nyújtanak az eredeti példánynál, vagy praktikumban még rá is vernek egy kört.

Pár éve a BOSS megalkotta a „GT1000” névre hallgató csúcsragadozóját, melynek már megjelent a kisebb változata is „GT1000 Core” néven. Idén a Boss egy teljesen megújult kezelőfelülettel rendelkező multieffekttel rukkolt elő, mely nyilván hajaz az elődökre, de nem csoda, hogy nevében már eltér a GT szériától, hiszen nagy előrelépés történt az új, BOSS GX-100 esetében.

Kezelőfelület, kialakítás

A GX-100 az újabb BOSS effekteknél már jól megszokott masszív fémkasznival, jól látható, színes ledekkel, nagy feliratokkal rendelkezik. A lábkapcsológombok strapabíróak, egyértelmű kapcsolást biztosítanak, a beépített expression pedál is abszolút kényelmes. Röviden összefoglalva a fizikai kinézete, és minősége nagyon korrekt összerakásról, és tervezési design-ról tanúskodik.

Az új GX-100 engine-je, algoritmusa, ezáltal az effektek és az erősítőmodellek hangja is megegyezik a GT1000-ből már jól ismert verziókkal. Az újítás a kezelőfelületben, illetve az effektlánc szerkesztési elvében jelenik meg. Korábban a BOSS multieffekteket a kijelző relatív régies jellege, illetve a kezelés nehézkesebb mivolta miatt érték kritikák. Egyes nemzetközi internetes fórumokon még a GT1000 is kapott némi elmarasztalást ilyen téren. A GX-100 teljes mértékben kiköszörüli ezt a csorbát, mivel a modern kezelőfelületével abszolút a „naprakész versenyzők” közé tartozik, így a kevésbé rutinos felhasználók is könnyedén ki tudnak igazodni rajta.

Boss GX-100 Gitáreffekt-processzor

Az egész vezérlés központi eleme a színes LCD érintőkijelző. Ennek a képernyőnek az érintő funkciója, illetve annak érzékenysége, sebessége meglehetősen gyors. Pár éve, más multiknál tapasztaltam, hogy még eléggé gyerekcipőben járt ez a dolog. Egy okostelefon, illetve tablet képernyőjéhez képest érezhetően elmaradt a képernyő reakció sebesség, azonban a GX-100-nál ez már érezhetően jobban megközelíti a napi használatban lévő okos eszközök szintjét. A grafikai megjelenítés össze sem hasonlítható a korábbi BOSS multieffektekével, e téren még a GT1000 is messze elmarad a GX-100 mögött. A hardveres kezelőfelületen a Menu, Effects, Write, Exit gombok mellett helyet kaptak a CTRL/EXP, illetve az IN/OUT Settings gombok, melyek közvetlen hozzáférést biztosítanak az adott funkciókhoz, így nem kell a menüben barangolnunk ezek eléréséhez.

A képernyőn az adott effektblokkhoz tartozó paraméterek változtatását a képernyő alatt található forgatógombokkal végezhetjük el. A képernyőn egyértelműen a gombok felett jelennek meg az adott aktuális funkciók. A sokparaméteres blokkok esetében a Page nevű lapozó gombokkal navigálhatunk az oldalak között, illetve ezek felett található egy Select forgató/nyomógomb, mellyel hagyományos módon navigálhatunk a menükben, érintés nélkül.

Boss GX-100 Gitáreffekt-processzor

Az effektlánc szerkesztését tekintve az elődhöz képest talán a legnagyobb változtatás, hogy míg a GT1000-nél az összes effekt mindig szerepelt a láncban, így többeknek kihívást okozott a hosszú lánc átláthatósága, addig a GX-100-nál lehetőség nyílik arra, hogy csak azokat az effekteket húzhatjuk be egy általunk választott hosszúságú, könnyen áttekinthető effektláncba, amelyeket csak szeretnénk. A nulláról pillanatok alatt létrehozható a szükséges lánc, mivel ebben a nézetben fejlécként szerepel az összes létező effektblokk, így az ujjunkkal egy szempillantás alatt odahúzhatjuk a kívánt effektet az általunk megválasztott helyre. Így a láncban csak azok az elemek szerepelnek, melyeket aktuálisan használni szeretnénk.

Összesen 15 effektblokk használható egyidejűleg, ez érezhetően kevesebb, mint a GT1000-ben rendelkezésre álló 24 blokk, de bizonyos szempontból mégis többet nyújt az új GX-100, ugyanis míg a korábbi 24 blokk fixálva volt, addig a GX-100-ban felhasználható 15 effektblokk szabadon megválasztható. Például próbaként beraktam egy láncba 6 db Delay blokkot, az erősítők, és egyebek mellé, és az eszköz szó nélkül tűrte. A Delay az egyik „legenergiaigényesebb” jószág, ezért próbáltam ki ezzel, hogy van-e esetleg valami limit, letilt-e a processzor egy ponton túl, de nem. Vélhetően úgy van megcsinálva az egység, hogy 15 blokk használható egyidejűleg, de az bármi lehet, akár a 15 „legéhesebb” effekt is.

Ez a szolgáltatás szintén egy nagy előrelépés afelé, hogy minél egyszerűbben a leginkább személyre szabott effektláncot szerkeszthessük meg a lehető legszabadabb módon. A tizenöt darabszámú kötetlen effekthasználat jobban lehetővé teszi a kísérleti, extrém soundok gyártátását (pl.: több delay, több reverb, és moduláció egyidejű használata az ambient hangzások szerelmeseinek, stb.)

A szabad effektválasztás után viszont egy limitálás is felbukkan a gépezetben: csupán két párhuzamos effektút hozható létre egy preseten belül, mely ugye eggyel kevesebb a GT1000 három párhuzamos útjához képest. Ez azonban úgy gondolom, hogy azért nem egy nagy érvágás.

Kimenetek terén is van pár megszorítás: nem rendelkezik XLR kimenettel, illetve kettő helyett csak egy effekthurokot kínál. A lábkapcsolókat tekintve négy számozott presetválasztó kacsolóval, két Control lábkapcsoló (C1, C2), és két bankváltó kapcsolóval rendelkezik. Mint az elődöknél itt is, ezek a felíratok csupán irányadó funkciójelölések, ugyanis bármely lábkapcsolóra bármely funkciót kioszthatunk (egy-egy effekt ki-, és bekapcsolását, szólókiemelést stb.), továbbá Memory és Manual módok között tudunk választani, így minden lábkapcsolóra két funkciót is oszthatunk.

A fentiekből jól látható, hogy a GX-100 a felhasználó igényeihez minden eddiginél jobban alkalmazkodik, minden eddigi BOSS multinál flexibilisebb.

Boss GX-100 Gitáreffekt-processzor

Hangminőség

Ahogyan feljebb már említettük, hangzás terén a GX-100 nem tartogat nagy újdonságot, mivel a GT1000 „motorja” dolgozik ebben a gépezetben is. Ugyanúgy 16 erősítőmodell található itt is, és ugyanúgy a már jól bevált AIRD (Augmented Impulse Response Dynamics) technológiára épül a modellezés. A 16 erősítőmodell között megtalálhatók klasszikus, csöves erősítők modelljei, illetve a BOSS saját fejlesztésű erősítő modelljei, melyek nem törekszenek egy-egy létező valós erősítő lemodellezésére, egyszerűen jól használható clean, crunch, hi-gain, stb. hangzást nyújtanak. Az integrált ládaszimulációk is kiválóan használhatók, de mindezek mellett a GX-100 támogatja a külső IR fájlok használatát. Az IR (Impulse Response) tulajdonképpen egy-egy létező, valós láda, egy adott mikrofonozással történt „lenyomata”, vagy profilja, ha úgy tetszik. A konvolúciós technológia által létrehozott IR láda-profilok emelték a multieffekteket olyan szintre, hogy azok már valóban képesek élethű hang-, illetve játékérzetet létrehozni.

Az effektek minősége rendkívül magas színvonalú. Természetesen szólnak a kompresszorok, a Boss legendás múltra tekintő chorus effektjei közül több is megtalálható a GX-100 kínálatában. Delay, és Reverb effektjeinek algoritmusai a DD-500, és az RV-500 algoritmusaival megegyezőek, ami már önmagában garancia a kiváló minőségre. Hasonló a helyzet a modulációs effekteknél, amelyek nagyrészt az MD-500-ból lettek átvéve. Összesen 154 különböző effekt található a GX 100-ban, mely kilenccel több, mint a GT1000-ben található össz-effektszám, tehát belső repertoár tekintetében nem egy az egyben az elődről van szó, hanem egy pár újdonság azért fellelhető ebben az új multiban.

Fontos megemlíteni, hogy ez a multieffekt nem csak a gitárosoknak kedvez, ugyanis kiválóan alkalmazható basszusgitárra is. A fent említett erősítőmodell szám (16) csak a gitárerősítőkre vonatkozik, ezek mellett még további néhány virtuális basszusgitár erősítő-, illetve pár kifejezetten basszusgitárra optimalizált effekt is található a GX-100 palettáján.

Összegzés, ajánlás

Boss GX-100 Gitáreffekt-processzor

A BOSS GX-100 napjaink magas elvárásaihoz méltó, modern szolgáltatásokkal rendelkező, kiváló multieffekt, mely a magas színvonalú hangminőségen túl nagyon látványos, kényelmes ezáltal felhasználóbarát kezelőfelülettel rendelkezik. Méreteit tekintve egy nagyon optimális választás: nem óriási, de nem is aprócska, rendelkezik kellő mennyiségű lábkapcsolóval, és megfelelő felülettel ahhoz, hogy már összetettebb műsorban, komolyabb színpadon is lehessen vele dolgozni. Kiváló választás azoknak, akik egy minőségi modellezős multieffektet szeretnének, a lehető leginkább felhasználóbarát kezelhetőséggel. Ugyanakkor nagyon jól kiszolgálhatja azokat is, akik klasszikus erősítőt használnak, és „csupán” a magas minőségű effekteket használnák belőle, illetve az erősítőjüket szeretnék vezérelni vele. Minden szolgáltatását egybevetve és kedvező árát is figyelembe véve lehetséges, hogy ő taszítja le az eddigi csúcsmodell GT1000-et a trónról? Ezt majd az idő eldönti. Mindenesetre mi nagyon ajánljuk!

Technikai adatok

Mintavételezési frekvencia: 48 kHz
AD/DA átalakítás: 24 bit
Jelfeldolgozás: 32 bites
Effektek száma: 154
Memória: 200 (felhasználói) + 100 (előre beállított)
Looper: 38 másodperc (MONO), 19 másodperc (STEREO)
Vezérlők: bank fel/le, 4db vezérlő gomb, 2db kontrol gomb, expression pedál
Kijelző: Színes grafikus LCD érintőkijelző (480 x 272 képpont)
Audio csatlakozók: gitár bemenet, sztereó/mono kimenet, fejhallgató kimenet
Egyéb csatlakozók: effekt hurok ki/bemenet, erősítő vezérlő kimenet, vezérlő/espression, MIDI ki-/bemenet
USB port: USB-B
Bluetooth adapter csatlakozó: opcionális
Tápegység: AC adapter PSB-1U (tartozék)Méretek: 460 x 193 x 73 mm
Súly: 3,5 kg

Ez is érdekelhet:

További Boss gitáreffektek
További gitáreffektek

Hozzászólások

Kiemelt ajánlataink

TörlésKijelöltek összehasonlítása