Behringer Xenyx 1202FX keverő teszt

2022. február 16.

A Behringer keverőket elsősorban kedvező áruk, sokoldalú szolgáltatásaik és megbízhatóságuk miatt keresik és használják sokan idehaza. Sorozatunkban két kisebb keverőt hasonlítunk össze, melyek akár 3-4 tagú formációk színpadi hangosítására, akár otthoni stúdiók vagy próbatermek hasznos eszközeként jöhetnek számításba. Ebben az írásban a Xenyx 1202FX modellt vesszük szemügyre, majd egy másik tesztben a nagyobb és USB porttal is felvértezett Xenyx X1204USB modellt „vizsgáztatjuk”. Hogy melyik modell miben jeleskedik és milyen felhasználási területre ajánlható, az majd kiderül a két írásból.

Behringer Xenyx 1202FX

Ez a modell a Behringer Xenyx sorozat nem éppen legkisebb – vagyis nem a mini keverő kategóriába sorolható – 4 monó és 4 sztereó csatornás, beépített effektekkel felszerelt modellje. Az 1-4 monó csatornák XLR és 6,3 m-es jack bemenetekkel rendelkeznek, kondenzátor mikrofon fogadására is alkalmasak, mert közösen kapcsolható 48 V fantom tápot is tudnak biztosítani. Ugyanakkor jelszintű bemenetet pl. gitárt, basszusgitárt is csatlakoztathatunk ide, az apró Gain potival tudjuk a bemeneti érzékenységet állítani. 

Ezeknél a mono csatornáknál három sávos EQ, a mély sávnál egy mélyvágó nyomógomb, FX, Panoráma és Level szabályzók állnak rendelkezésünkre.

Behringer Xenyx 1202FX keverő

A négy sztereó csatorna esetében nincsen Gain szabályzó, egy nyomókapcsolóval emelhetünk vagy vághatunk +4 /-10 dB-t, emellett FX, Balance és Level gombokkal kezelhetjük ezeket a csatornákat. A négy sztereó csatorna egyenként 2 db x 6,3 mm-es jack aljzatot kínál, ide sztereó jelet (L/R) leadó hangszereket – pl. szintetizátor, elektromos zongora, mobiltelefon, bármilyen lejátszó – érdemes csatlakoztatni.

Ami a további bemeneteket illeti, kapunk még CD/TAPE RCA bemenetet is, ehhez nem tartozik potméter, szintjét csak a külső eszközön, vagy a MAIN féderrel tudjuk állítani.

Áttérve a Master (MAIN) szekcióra, egy tolópotival tudjuk a Main Mix-et szabályozni, ez az egyetlen féder a keverőn, a csatorna hangerőknél mindenhol tekerő potméterek vannak, de őszintén szólva használat közben ez egyáltalán nem zavaró.

A Master (MAIN) szekcióban található a Phones / Control Room szintszabályzója is, három kétállású nyomókapcsoló – FX To CTRL, CD/Tape To Ctrl és CD/Tape To Mix – társaságában. Szintén itt kapott helyet a beépített effektek két kezelőgombja, a felsővel 1-99-ig választhatunk az effektek közül, az alsóval – FX To Main – az effektet küldhetjük a mixbe.

Következzenek a kimenetek, melyekből ránézésre pont elég van. Kapunk egy Main Out és egy CTRL Room Out kimenetet – mindkettő 6,3 mm-es mono jack aljzattal ellátva. 2 x RCA CD/Tape kimenetet, FX Send (mono) és fejhallgató (sztereó) kijáratot. A fejhallgatóba csak a Main Mix féder feltolása után kerül jel (ez a keverők többségénél így van), és csak ezután tudjuk a Phones potival szabályozni a fejhallgató szintjét.

Ha történetesen azt akarjuk elérni, hogy felvételnél ne szóljon rá a monitor hangfal a mikrofonra, de a fejhallgatót használhassuk, akkor a monitorokon kell levenni a hangerőt. Ha a CD / Tape RCA bemenetre csatlakoztatunk valamilyen lejátszót, akkor a Main Mix lehúzása esetén is eljut a jel a fejhallgatóba, amit ilyenkor a Phones potméterrel tudunk kezelni. A Main Mixbe a CD/Tape To Mix nyomógombbal tudjuk a jelet küldeni. A már említett FX To CTRL gombbal a kontroll útba tudjuk az effektezett jelet küldeni, ilyenkor csak az effektezett jel – a száraz jel nélkül – szól a fülesben.

Behringer Xenyx 1202FX keverő

A 24-bites Multi-FX processzor 100 különböző effekt beállítását teszi lehetővé, de a FX Send aljzaton külső effekthez is küldhetünk jelet. FX Return híján egy sztereó csatornát fel kell áldoznunk a visszajövő jelre. A beépített effektek élő alkalmazásban jól használhatók, és meglehetősen nagy választékot kínálnak, de a „stúdióminőség”, amit a gyártó ígér, finoman szólva túlzás. 

A Xenyx 1202FX kedvező árfekvésű és jólhasználható mixer, ha nem várunk el tőle olyan funkciókat, amelyeket csak nagyobb, jobban felszerelt társai tudnak. Elsősorban kisebb zenekarok élő hangosítására ajánlható, a gyártó által fejlesztett XENYX mikrofon előerősítőnek köszönhetően a keverő négy mikrofon csatornája valóban szép, transzparens, tiszta hangot produkál. Kapunk még négy sztereó csatornát, ami pl. billentyűs hangszerek fogadására ideális, és az RCA bemenetre csatlakozva egy lejátszó zenéjét is megszólaltathatjuk a szünetekben. A finoman kezelhető Gain poti, a 3 sávos EQ, a mélyvágó szűrő (pl. akusztikus gitárhoz) is jól támogatja az élő alkalmazásban történő használatot.

Ez a kis mixer remek szolgálatot tehet pl. egy próbateremben, ahol – ha vannak alaperősítők – akár egy 4-5 tagú zenekar próbáját is kiszolgálhatja, és a két RCA kimeneten keresztül lehetőségünk van akár a próba rögzítésére is, mondjuk egy kézi felvevővel. Emellett tökéletesen alkalmas lehet színpadi pl. keyboard vagy dobkeverőnek is.

Otthoni stúdió alkalmazásban is használható lehet ez a kis mixer, mert a mikrofoncsatornák 48 V fantom tápot is tudnak biztosítani kondenzátor mikrofonokhoz, de Ilyen szerepkörben elsősorban visszahallgatásra ajánlanám. Hangkártya elé kötve felvételkor, rájátszáskor kissé nehézkes a használata, ha a fejhallgatót a monitor hangfalak nélkül szeretnénk megszólaltatni. Ugyanakkor otthoni felhasználás esetén számos olyan szituációt el tudok képzelni, amikor ideális társunk lehet például, ha több jelforrást – PC, szintetizátor, elektroakusztikus gitár, CD lejátszó – akarunk aktív ládákkal használni.

Pro                                                                      

Sok csatorna
Kiváló hangminőség
Hatékony EQ
Fedélzeti effektek
Kompakt kivitel
Kedvező ár

Kontra

Nincs főkapcsoló
Hátoldali tápcsatlakozó nem túl masszív

További Behringer keverőkért kattints ide, illetve az összes keverő kínálatunkért kattints ide

Hozzászólások

Kiemelt ajánlataink

TörlésKijelöltek összehasonlítása