Dweezil Zappa a QSC-t választotta a klasszikus gitárhangok referenciaértékű megszólaltatásához

2021. június 28.

Érdekes vendégcikk Dweezil Zappa és a QSC hangfalak közötti kapcsolatról.

Dweezil Zappa tud egy-két dolgot a gitárokról. Édesapjának – a virtuóz rockgitáros és egyéni stílusú zeneszerző Frank Zappának – hála, Dweezil gyermekkora óta a zene világában él. Nagyszerű karrierje jól példázza a technika mély elméleti ismeretét, a hangzás, a felszerelés és a munka iránti tiszteletét. Szólómunkáitól kezdve, édesapja tiszteletére készült projektjén keresztül a 2019-es Expreience Hendrix turnéig bezárólag Dweezil folyamatosan a QSC K10.2 és K12.2 aktív hangsugárzókat használta az ikonikus gitárhangzások megszólaltatására.

„A QSC-t 11 évvel ezelőtt fedeztem fel” – emlékszik vissza Zappa. „Elkezdtem használni a Fractal Audio digitális modellező eszközöket. Az Axe-Fx-et úgy tervezték, hogy a szélessávú stúdiómonitorokon működjenek közvetlen felvétel esetén. A színpadon meg kellett oldanom ezt az átmenetet. Akkoriban a legtöbb beállítás vagy túl- hájpoltnak, vagy túl tömörítettnek hangzott. Aztán kipróbáltam a QSC-t, ha jól emlékszem a KW szériával kezdtem – és a legegyenletesebb frekvenciaválaszokkal a stúdióban beprogramozott hangokat gond nélkül vissza adta. Ebben a műfajban a QSC aktív színpadi monitorok adták meg nekem azt az alapot, amit kerestem. Az alacsonyabb frekvenciák feszesek maradtak nagy hangerőn is és a hangsugárzó nem zörgött úgy, mint más modellek, amiket próbáltam. Tetszik, hogy a gitár hangja természetesnek hat és zeneileg a legapróbb visszajelzéseket is megkapom. Ezeket a részleteket és a nagy headroom-ot figyelembe véve a QSC-t a legoptimálisabban illesztették a teljesítménnyel kapcsolatos igényeimhez.”

QSC K12.2 aktív hangfal

Zappa egy apró kutatási és fejlesztési folyamaton megy keresztül, amikor gitárhangokat készít egy koncertre. „Ha apám felvételeiből dalokat készítek, hajlamos vagyok a gitár hangjait DNS szinten vizsgálni, és újra létrehozni az általa felépített különböző rétegeket. Mert úgy nőttem fel, hogy figyeltem őt a stúdióban és a színpadon és elég jól megértettem, mit és hogyan használ. Más művészek esetében, mint például Jimi Hendrix, a folyamat nagyon hasonló. Kutatom, hogy mit és hogyan használtak és próbálom létrehozni ezt a jelútvonalat. Még mindig használok analóg pedálokat és ez nagy különbség az érzés és hangzás szempontjából. Amint van egy ötletem, hogy mit próbáljak újra létrehozni, meghallgatom az eredeti felvétel karakterét – CD-ről, vagy egy fájlt a számítógépen – a QSC hangsugárzón keresztül. Meghallgatom a karakterjavító stúdió elemeket, amelyeket keverés közben adtak hozzá, mint például a Kompresszor és az EQ, mivel ezek eltérhetnek a kezdeti nyers gitárhangtól. Aztán nekilátok elkészíteni a presetet a modellező erősítőn, ami passzol az eredeti gitárhangzáshoz, így képes vagyok a gitáromból A-B hangzás készítésére a lemezen, hogy biztos legyen a konzisztencia. Nagy előny, hogy elemezni tudjuk a keverést, majd meghallgatni egy hangszert ugyanazon a hangsugárzón keresztül. Ez kivitelezhető egy hagyományos gitárerősítővel, mert az nem képes reprodukálni az album keveréséhez szükséges frekvenciákat.

A konzisztencia és a teljes frekvenciaválasz szintén fontos, mivel a Dweezil Zappa show-ban rengeteg a változók száma. „A színpadi felszerelésem nagyon extrém” – nevet. „Két Fractal Axe-Fx III egységet használok autonóm jelutakon, mindegyiknek két sztereo kimeneti része van. Ezen belül négy erősítőforrást és hangsugárzómodellt érhetek el, valamint több közvetlen audio alkalmazást, például DI-t. Pedálokat is használok, – öt vagy hat különböző effektkészletet, mindegyiket egy Fractal egység táplálja, majd összekerülnek újabb 8 pedálútra, amelyeket mindkét Axe-Fx-et egyszerre lát el jellel. Szeretek olyan „nedves” és „száraz” jeleket keverni, mint amilyeneket a stúdióban kevernék a konzolon. Szóval nagyon sok olyan előre beállított preset van, amelyek rugalmasak a panoráma és a hangerőszabályzás szempontjából a „clear” és „dirty” kombinációkhoz. A szokványos gitárerősítőkkel a szupertiszta és tömörített DI hangok nem rendelkeznének ugyanolyan karakterrel, mint a gitáromtól származó piezo akusztikus hangok. Szóval újra a QSC szólt jobban és kevesebb helyet is foglalt. Különböző méretű autóim vannak, amelyeket különböző turnékhoz használok. Mivel a felszerelések szállítása a világ minden tájáról nagyon drága, Európában és Ausztráliában néha mini riget használok. Időnként egy pár QSC K10.2 aktív hangsugárzóval lépek fel, ha szűk a költségvetés, vagy kisebb helyen játszunk. Nagyobb helyeken két K12.2-t használok egyfajta quad-surround módban.”

QSC K10.2 aktív hangfal

A QSC monitorok referenciaszintű hangzása szintén szükséges, mivel, ahogy Zappa megjegyezte, az élő előadásban néha el kell térni az eredeti produkció receptjétől: „A Zappa Plays Zappa-ban például a dallamok szorosan keverednek, és a gitárok cseréjére nincs mindig idő. Tehát előfordulhat, hogy egy szettet játszok egyetlen Gibson SG-n, miközben apám több különböző gitárt használt volna ezekre a dalokra. Az effekteket és a modellezést úgy használom, hogy a lehető legközelebb kerüljek az eredeti gitárhangokhoz, még akkor is, ha más típusú hangszert használok. A hagyományos gitár hangszórók a hangszínük miatt ezt akadályozhatják, ám a K.2 pontos hangvisszaadásának köszönhetően következetesen használhatom így a rendszert.”

Arról is kérdeztük, hogy néhány gitáros kritizálja az általános célú hangsugárzókat, mert szerintük hiányzik belőlük a klasszikus gitárerősítők reakciója és lelke, erre Zappa válasza: „Ez egy mély pocsolya.’” Számomra, ha valaminek jó a hangzása és segít jobban játszani, az a megfelelő eszköz a feladathoz. Az emberek néha nosztalgikusan vagy sznob módon romantikus érzelmeket táplálnak a felszerelés iránt, de a végén hallható az egyezés. Nagy tapasztalatom van a QSC hangsugárzókkal kapcsolatban. Ha természetes visszajelzést szeretnék, ki tudok állni a gitárral a hangsugárzó elé és úgy viselkedik, mint egy gitárerősítő. Kiválasztok egy húrt, és a QSC-n keresztül pontosan hallom és érzem, ami hozzám érkezik, arányaiban pont olyan érzés mint erősítőfejet és ládát használni. Ha valakinek problémája van egy késéssel, az inkább a modellezési rendszer késéséhez kapcsolódhat, vagy valahol a monitorokat megelőzően jöhet létre.”

Koncert koncert után és Dweezil úgy látja, a QSC hangsugárzók olyan pontossággal rendelkeznek, mint a stúdiómonitorok, csak épp a színpadi használhatóság képességével. „Ezek a szép 3D-s hangképek nagyon jól leképezhetők a kész felvételeinkre. Nemrég élő albumokat készítettünk közvetlenül az FOH konzolról, és olyan a hangzásuk, mint egy kész lemeznek a stúdióból. A QSC K.2 aktív hangsugárzók biztosítják ehhez a referenciaszintű alapot. Összegezve, a QSC monitorok mindent megtesznek, amire egy gitárerősítő képes és mindent, amire egy gitár láda nem képes.

További QSC aktív hangfalak megtekintéséért kattintsd ide, az össszes aktív hangfal kínálatunkért pedig ide

Hozzászólások

Kiemelt ajánlataink

TörlésKijelöltek összehasonlítása